Oletko hyvinvointivalmentaja, henkinen valmentaja, life coach, business coach, muu valmennus/asiantuntijayrittäjä tai sellaiseksi aikova? Oletko harkinnut liiketoimintasi viemistä vahvemmin verkkoon ja siten asiakaskuntasi laajentamista, joko Suomessa tai Suomen rajojen ulkopuolella? Tai oletko edelleen palkkatyössä ja haaveilet valmennusyrittäjäksi lähtemisestä, muttet tiedä miten aloittaa?
Suomessa on paljon osaamista ja ammattitaitoisia valmentajia ja asiantuntijoita, joilla on lisäksi erinomainen kielitaito. Jostain syystä kuitenkin moni yrittäjä rajaa palvelunsa Suomeen, vaikka asiakaskuntana voisi olla lähes koko maailma. On aika luopua vanhasta mindsetistä ja laajentaa perspektiiviä: sinun asiantuntemuksellesi on asiakkaita missä vain, kunhan palvelu, kielitaito, brändäys ja markkinointikanava ovat kunnossa!
Suuri intohimoni hyvinvointivalmennusten lisäksi on tukea muita yrittäjiä ottamaan ensiaskeleet nettimarkkinoinnin ja sitä kautta myös kansainvälistymisen maailmassa. Haluan näyttää kuinka sinunkin on mahdollista pystyttää markkinointi- ja myyntikanava verkkoon ja toteuttaa valmennuksesi virtuaalisesti, nihin päin maailmaa tahansa. Mutta jos kv. markkinat tuntuvat vielä kaukaisilta ja haluat ensin harjoitella Suomen markkinoilla, sekin onnistuu samoilla työkaluilla.
Olet ehkä kuullut sanat sales funnel, landing page, lead magnet, Facebook-pikseli jne. Kiinnostusta olisi lähteä kokeilemaan, muttet tiedä miten lähteä toteuttamaan ja osaatko? Et haluaisi ulkoistaakaan, koska se on usein kallista ja toisaalta haluaisit myös itse oppia tekemään. Kun opit prosessin, taito on sinulla aina.
Ja se työkaluviidakko! Työkaluja on tarjolla niin paljon, että pelkästään niiden vertaileminen vie aikaa järjettömän paljon. Varsinkin jos tekniikka ei tunnu vahvimmalta osa-alueelta, voi pelkkä aloittaminen tuntua liian korkealta kynnykseltä. Valmennuksessani kerron omat suositukseni ja työkalut, joihin olen itse ollut tyytyväinen. Sinun täytyy kuitenkin olla valmis myös investoimaan: jos haluat näkyvyyttä verkossa ja toteuttaa valmennuksesi virtuaalisesti, tulet tarvitsemaan useamman työkalun. Osasta on saatavilla ilmainen versio, mutta suurin osa toimivista, hyviksi havaituista työkaluista on maksullisia. Ja Facebook-mainonta maksaa myös, vaikkakin moneen muuhun markkinointikanavaan verrattuna se on edelleen varsin edullista.
Paraskaan tekninen tietämys ei kuitenkaan riitä, jollei pohjatyö ole tehty kunnolla. Oman osaamisen ja persoonan brändääminen on kriittinen osa liiketoimintaa, mikäli haluaa erottua muista. Henkilöbrändäys on trendi maailmalla ja rakentaakseen luottamusta asiakkaisiin on oltava rohkeasti oma itsensä ja tuotava se esille! Jos myyt asiantuntijapalvelua, asiakkaasi ostaa SINUT, ei vain palveluasi. Asiakkaan houkuttelu ja pitäminen asiakkaana perustuu yhtä paljon persoonaasi kuin palvelun laatuunkin (joskus jopa enemmän persoonaan ja omaan tarinaasi).