Oletko hyvinvointivalmentaja, henkinen valmentaja, life coach, business coach, muu valmennus/asiantuntijayrittäjä tai sellaiseksi aikova? Haluatko viedä liiketoimintaasi vahvemmin verkkoon ja siten laajentaa asiakaskuntaasi, joko Suomessa tai Suomen rajojen ulkopuolella? Tai oletko edelleen palkkatyössä ja haaveilet valmennusyrittäjäksi lähtemisestä, muttet tiedä miten aloittaa?
Verkossa toimiminen on houkutteleva vaihtoehto, ja lähes jokaisen asiantuntijayrittäjän onkin järkevää oppia perustaidot verkossa toimimiseen. Se on kuitenkin maailma, jossa on tiedettävä tarkasti fokuksensa ja kohderyhmänsä. Toimijoita on paljon, ja massaan hukkuu helposti. Epäselvä fokus tarkoittaa usein sitä, että kukaan ei kuule viestiäsi. Verkko on mahdollisuus, mutta vaatii selkeän strategian ja prosessin.
Nykyaikaisella tekniikalla ja sopivilla prosesseilla voi yksinyrittäjä viedä palvelujaan lähes mihin tahansa, myös Suomen rajojen ulkopuolelle. Onkin aika luopua vanhasta mindsetistä ja laajentaa perspektiiviä: sinun asiantuntemuksellesi on asiakkaita missä vain, kunhan palvelu, kielitaito, brändäys ja myyntisuppilo ovat kunnossa! Parasta onkin se, että samoilla työkaluilla ja prosesseilla voi toimia sekä Suomessa että kv. markkinoilla. Usein on järkevää rakentaa pohja kotimarkkinoilla ja pilotoida palvelujaan siellä, ja sen jälkeen laajentaa muualle niin halutessaan.
Olet ehkä kuullut sanat sales funnel, landing page, lead magnet, Facebook-pikseli jne. Kiinnostusta olisi lähteä kokeilemaan, muttet tiedä miten lähteä toteuttamaan ja osaatko? Et haluaisi ulkoistaakaan, koska se on usein kallista ja toisaalta haluaisit myös itse oppia tekemään. Kun opit prosessin, taito on sinulla aina.
Ja se työkaluviidakko! Työkaluja on tarjolla niin paljon, että pelkästään niiden vertaileminen vie aikaa järjettömän paljon. Varsinkin jos tekniikka ei tunnu vahvimmalta osa-alueelta, voi pelkkä aloittaminen tuntua liian korkealta kynnykseltä. Valmennuksessani tulen kertomaan omat suositukseni ja työkalut, joihin olen itse ollut tyytyväinen. Sinun täytyy kuitenkin olla valmis myös investoimaan: jos haluat näkyvyyttä verkossa ja toteuttaa valmennuksesi virtuaalisesti, tulet tarvitsemaan useamman työkalun. Osasta on saatavilla ilmainen versio, mutta suurin osa toimivista, hyviksi havaituista työkaluista on maksullisia. Ja Facebook-mainonta maksaa myös, vaikkakin moneen muuhun markkinointikanavaan verrattuna se on edelleen varsin edullista.
Paraskaan tekninen tietämys ei kuitenkaan riitä, jollei pohjatyö ole tehty kunnolla. Oman osaamisen ja persoonan brändääminen on kriittinen osa liiketoimintaa, mikäli haluaa erottua muista. Henkilöbrändäys on trendi maailmalla ja rakentaakseen luottamusta asiakkaisiin on oltava rohkeasti oma itsensä ja tuotava se esille! Jos myyt asiantuntijapalvelua, asiakkaasi ostaa SINUT, ei vain palveluasi. Asiakkaan houkuttelu ja pitäminen asiakkaana perustuu yhtä paljon persoonaasi kuin palvelun laatuunkin (joskus jopa enemmän persoonaan ja omaan tarinaasi).